El consell de l’OMS per escoltar música

La música té nombrosos beneficis per a la nostra salut: ens pot ajudar a sentir-nos millor, a agafar el son, entre altres. El problema està en el volum al qual solem escoltar-la.

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha alertat que milions de joves i adults (entre 13 i 35 anys) de països amb ingressos mitjans i alts corren el risc de perdre l’audició.

La meitat d’ells, pel mal ús de dispositius de reproducció de so (telèfons intel·ligents, tablets, etc) i un altre 40% per l’exposició a nivells sonors elevats en llocs com a discoteques, bars o esdeveniments esportius.

El perjudici a la salut de les nostres oïdes varia en funció de la intensitat, la durada i la freqüència de l’escolta.

Per exemple, quan anem a un bar sorollós es pot provocar una pèrdua auditiva temporal o una sensació de brunzit en l’oïda, que es coneix com tinnitus i que acaba desapareixent amb el pas del temps.

No obstant això, si ens exposem a sons forts durant molt de temps i de forma habitual, els danys a les cèl·lules sensorials de l’oïda poden ser permanents i irreversibles. I el problema no només es limita a la capacitat d’escoltar, també afecta a la comprensió i el desenvolupament del llenguatge i al desenvolupament cognitiu.

A manera de referència, un nivell de 10 dB30 dB es considera baix i equival al del to de veu que usem en una biblioteca.

Un soroll moderat és el que està entre els 30 dB i els 50 dB, és a dir, el d’una conversa en un to de veu normal.

Dels 50 dB als 75 dB el nivell de soroll ja és considerable (com el d’una aspiradora).

Els trams de 75 dB a 100 dB (sorolls alts) i de 100 dB a 120 dB (sorolls molt alts).

Es considera que estan en el llindar del dolor els sorolls que se situen en els 120 dB (so d’un martell pneumàtic) i a partir d’aquest moment existeix risc de sordesa.

El volum màxim dels auriculars pot oscil·lar entre els 75 dB i els 136 dB.

La principal recomanació de l’OMS per a prevenir el problema és no escoltar música amb aquests dispositius durant més d’una hora diària i com a molt al 60% de la capacitat de so.

En molts telèfons mòbils, en pujar el volum la barra de so passa a ser groga i canvia a vermell quan està massa alt.

L’organització també aconsella no superar les vuit hores diàries en un lloc de treball on hi hagi més de 85 dB o els 15 minuts d’exposició al soroll del carrer, que són uns 100 dB, nivells que se superen en la majoria de bars i locals d’oci on solem passar més d’un quart d’hora.

S’ha de tenir en compte que el soroll no està present només a la música dels nostres mòbils, en els llocs d’oci i treball o al carrer.

Molts dels electrodomèstics que tenim a casa poden superen els 80 dB, com les batedores o les aspiradores, que com dèiem més amunt poden produir un soroll per sobre dels 90 dB. Però en fer un ús puntual, el risc de mal és mínim.

Si usem determinats aparells com eines (radials o trepants) és fonamental usar protecció, igual que per als ulls.

Si tenim curiositat sobre els nivells de soroll que ens envolten, podem usar algunes apps per al mòbil per a mesurar els decibels que hi ha en l’entorn i així poder evitar l’exposició a sorolls intensos.

Ho vols compartir?

Deixa un comentari

La teva adreça de mail no es farà pública.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada